Modieuze initiatieven en duurzaamheid in documentaire The positive chain of change 

Terwijl de consuminderen boeken als paddenstoelen uit de grond schieten en velen al milieubewuster zijn, blijven mensen te veel kleding kopen. Documentairemaakster Chanel Trapman (25) vertelt met The positive chain of change hoe we een kleinere ecologische voetafdruk achter kunnen laten als het om mode gaat. 

Door Eline Vedder

In je documentaire zoom je in op fast fashion. Wat is dit? 

“In fast fashion is geld belangrijker dan liefde. De kleding wordt geproduceerd op een manier die belastend is voor mens en milieu. Elke consument steunt liever de mensen die met liefde kleding maken dan bedrijven die het milieu belasten, maar de lage prijzen die bij fast fashion horen maken ons blind voor de negatieve effecten van ons consumeergedrag.”

Je doel is niet om te choqueren, maar juist aan het licht te brengen wat er al voor goede initiatieven zijn. Waarom? 

“The positive chain of change is niet gemaakt om te laten zien wat voor ellende er in de wereld is. Ik hoop een versterkend effect op gang te brengen door toekomstige game changers een stem te geven, zoals Celine Scheele van de Dutch Sustainable Fashion Week en duurzame modeontwerpers Judith van Vliet en Amber Ambrose Aurèle. Er ligt een hele industrie te wachten op nieuwe ondernemers die veranderingen teweeg kunnen brengen. We moeten elkaar blijven inspireren om toffe dingen te maken. Als het aanbod groeit dan groeit het bewustzijn mee.”

Waarom denk je dat consumenten naar fast fashion kledingzaken blijven gaan?

“Lifestyle expert Marieke Eyskoot ligt dat in de documentaire heel mooi toe. De marketingwereld praat ons aan dat we gelukkiger zijn als we spullen kopen. Het is een verslaving die wordt gevoed op het moment dat we Instagram openen en verleid worden om dingen te kopen. Media doen er alles aan om ons eigenwaarde en succes te koppelen aan nieuwe spullen.” 

Oke, ik wil meer duurzame kleding gaan dragen. Hoe pak ik dit aan? 

“Er is al zo veel: jaarlijks verzamelen we in Nederland 238 miljoen kilo textiel. Kijk dus ten eerste om je heen. Het is geen misdaad om een miskoop te doen, maar je beperkt de schade als je een keer iets leent van een bekende of bij de kledingbibliotheek. Kijk wat er tweedehands te krijgen is en check websites als United Wardrobe, Marktplaats of The Next Closet. Vooral in Amsterdam kan je veel met kledingruil doen. En hoe ga je met je kledingstukken om? Heel veel mensen wassen verkeerd en gooien het weg zonder te repareren. Kledingstukken gaan langer mee als je er goed voor zorgt. Je ziet het: duurzame mode hoeft niet duur te zijn. Het kopen van duurzame kledingmerken is pas de laatste stap in het proces.”

Waar moet zo’n kledingmerk dan aan voldoen? 

“Er moeten veilige werkomstandigheden, een eerlijk loon, vrije tijd en genoeg licht voor de medewerkers zijn. Qua milieu ontkomt een merk er niet aan om grondstoffen te gebruiken, dus 100 procent duurzaam bestaat niet. Duurzame kledingmerken maken gebruik van natuurlijke materialen, zijn biologisch, verspillen weinig water en worden lokale geproduceerd. Je merkt al dat er veel kennis voor nodig is. Behalve voor recycling pleit ik voor een keurmerk om het consumenten makkelijker te maken en waardoor bedrijven transparanter worden.”

Wat doe je nog meer voor positieve verandering in de kledingindustrie? 

“Positieve verandering is een samenwerking tussen de markt, de consument en de overheid. Ik sprak daarom met Suzanne Kröger van GroenLinks. Zij was bezig met een verbod van het vernietigen van onverkochte spullen. Samen zijn we een petitie gestart om namens consumenten en de overheid druk te zetten op modemerken. De grote modeketens moeten veel beter nadenken over hun inkopen. Wist je ze elk jaar 1,2 miljoen geretourneerde of onverkochte kledingstukken verbranden terwijl een op de tien kinderen niet genoeg geld heeft voor nieuwe kleding? Het is te bizar voor woorden.”

docu

In je documentaire zien we beelden van je zoontje Mick. Hoe geef je hem mee waar jij je voor inzet? 

“Lezingen geven, mijn eigen winkel The Impact Shop in Amsterdam, duurzame merken een platform geven en consumenten bewust maken. Ik kan zo veel doen, maar als ik zelf niet het goede voorbeeld geef is alles ongeloofwaardig. Ik koop bijna nooit meer kleding, anders is het tweedehands of van een duurzaam kledingmerk. Mick krijgt dat mee in zijn opvoeding. Het is mijn taak als moeder om een kind de juiste normen en waarden mee te geven. Daar begint het: de positieve kettingreactie die ik in de productieketen in gang wil brengen.”  

Op zoek naar een kledingzaak met duurzame mode? Chanel verkoopt in The Impact Shop in de Molsteeg in Amsterdam duurzame kleding 

The positive chain of change is te zien via: https://www.mumster.nl/the-positive-chain-of-change

andere artikelen